Yerevan dag 8

9 september 2019 - Yerevan, Armenië

Na het ontbijt vertrokken we naar het noorden richting Yerevan door een indrukwekkend mooi landschap met allerlei kleuren rotsen en prachtige valleien. Eerst hebben we de Areni grot bezocht. Hier vonden archeologen de oudste schoen ter wereld (5500 jaar oud) en een 6000 jaar oude wijnmakerij. aansluitend kregen we een rondleiding en [proeverij in de Areni wijnfabriek waar wijn wordt gemaakt van de oudste druivensoort ter wereld. Niet ver daarvandaan zijn we naar het Noravank klooster gereden dat prachtig ligt tegen een achtergrond van rode rotsen. Het in de 12e eeuw gebouwde en gerestaureerde klooster heeft meerdere kerken, waarvan de grote 14e eeuwse St.Astvatsatsin kerk het meeste opvalt omdat het 2 etages heeft. Om het bovenste deel te bereiken moet je, via een smal trapje, aan de buitenkant naar boven lopen. In de kleinere St.Gregoriuskerk vindt je verschillende grafstenen. Op het moment dat wij er waren was een priester driftig met wierook aan het zwaaien en werden enkele mensen uit de groep gezegend. Na de zeer inspannende klim en de drukte bij het klooster zouden we een kaasmakerij bezoeken en daar ook lunchen. Het kaasmaken stelde niets voor maar aan de lunch waren we wel toe.Tenslotte reden we naar het pelgrimsoord Khor Virap, een klooster dat mooi is gelegen op een heuvel aan de Turkse grens tegen de achtergrond van de heilige berg Ararat. De berg ligt tegenwoordig in Turkije, terwijl de Armeniers nog steeds zeggen dat de berg van Armenië is. Verder is het een pelgrimsoord omdat, volgens de overlevering, Gregorius de Verlichter hier eind 3e eeuw 12 jaar heeft vastgezeten om daarna de Armeense koning Tridates IV te bekeren tot het christendom waarmee Armenië de eerste christelijke staat ter wereld werd. Na dit bezoek zijn we naar het hotel in Yerevan gereden.

1. Ria:
    9 september 2019
    Wat een reis vol belevenissen, oudheden en ongerepte natuur. Houden jullie de kloosters nog wel uit elkaar?🤔 Ik zie nog geen zonnetje op de foto s maar iig droog. Geniet nog maar volop.
  2. Louk:
    10 september 2019
    Op de kaart te zien zijn het toch hele afstanden die jullie afleggen. Alles met de bus of ook vliegen?