yerevan dag 10

11 september 2019 - Yerevan, Armenië

Vandaag zijn we begonnen in Geghard met het klooster met dezelfde naam als de plaats. Eerst kregen we, van een prachtig a capella koor van 5 dames, een aantal middeleeuwse en Armeense 3 stemmige liederen te horen. De akoestiek was geweldig in deze, deels in de rotsen uitgehakte ruimte. Ook het lager gelegen deel van het complex is gedeeltelijk uitgehakt. Hier ligt de hoofdkerk met o.a een ruimte waar je een waterbron aantreft. Ook dit klooster ligt tegen een prachtige achtergrond van rotsen aan een diepe kloof. Zeer de moeite waard. Vervolgens mochten we een half uurtje bij Sandra rondkijken. Dit is de plek waar wij vanaf a.s. vrijdag een kleine week zullen verblijven. Dit was geregeld door onze reisleider, die 2 jaar geleden ook bij Sandra had gelogeerd. De reis ging verder naar Garni waar een zeer oud tempelcomplex te bezichtigen was. Ook hier kregen we een concert. Deze keer van een man die op een dudukfluit (soort blokfluit) een aantal liederen speelde. Een veel donkerder geluid dan een blok- of dwarsfluit. De tempel is gebouwd op een oud koningspaleis waarvan het badhuis nog redelijk intact is. Hier zijn nog de oude mozaïeken uit de Romeinse tijd te zien. Ook dit complex l igt aan een kloof waar je in de rotsen een soort orgelpijpen kunt zien. inmiddels was het lunchtijd en zijn we gaan kijken hoe men in Armenië brood maakt met aansluitend een heerlijke lunch. Tenslotte zijn we terug in Jerevan nog naar het museum van manuscripten geweest waar we een rondleiding hebben gehad.

1. Monique:
    18 september 2019
    Bedankt voor jullie reisverslag.
    Heel interessant en leuk om te lezen!