Yerevan dag 9

10 september 2019 - Yerevan, Armenië

Vandaag hebben we een dagje Yerevan gedaan. We zijn begonnen bij het genocidemonument, waar de bevolking jaarlijks de 1,5 miljoen Armeniërs herdenkt die omkwamen bij de Armeense genocide door de Turken tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het is in 1965 gebouwd door de Sovjets ter gelegenheid van de 50-jarige herdenking en in 1968 geopend. Zeer indrukwekkend, zeker toen we aansluitend het museum van de genocide mochten bezoeken. Vervolgens zijn we naar Republic Square gereden waar we de grote vlooienmarkt hebben bezocht en koffie hebben gedronken. Aansluitend hebben we een rondleiding gehad in het historisch museum waar we ook de oudste leren schoen ter wereld, gevonden in de Arenigrot die we gisteren bezochten, hebben gezien. Hierna zijn we naar het monument van moeder Armenië gereden, dat met het gezicht richting Turkse grens staat en in een hand een enorm zwaard vasthoudt. Vroeger stond hier een standbeeld van Stalin. Aan de voet van het monument is het militair museum met o.a. een oude tank en vliegtuig uit de Sovjettijd. Vlakbij dit monument hebben we het graf van de onbekende soldaat gezien en onderweg naar de Cascade kwamen het Charles Aznavour House tegen. Volgens onze gids is het de bedoeling dat daar een museum over hem komt. Te voet zijn we van dit monument gelopen naar de Cascade (jaren 80 in de Sovjettijd) met al zijn trappen, fonteinen en tuinen. Een prachtig gezicht, zowel van bovenaf als van beneden. Je kunt de trappen gebruiken maar ook de 7 roltrappen. Beneden was een expositie met beelden van Botero in het park. Tenslotte zijn we via Republic Square naar het Opera House gelopen. Een statig grijs gebouw waar concerten, opera's e.d. worden gegeven. Vanavond gaan we nog terug naar Republic Square om de gekleurde fonteinen met muziek te bekijken. Jerevan blijkt hier een moderne westerse stad met veel cultuur en restaurants en terrasjes te zijn.

1. Ria:
    14 september 2019
    Lieve vrienden we wensen jullie nog een fijne week.